De voordelen van emailmarketing

Je kent ze wel, de websites waarop na enkele seconden een pop-up verschijnt met de vraag of zij jou iets mogen toesturen.

Je hoeft alleen je naam en emailadres achter te laten en binnen enkele minuten zit er een e-book of iets anders van waarde in je e-mailbox. En daarna krijg je regelmatig mails van dit bedrijf, al dan niet met informatie of mogelijkheden om over te gaan tot het kopen van een product.

Hoe werken deze voordelen van emailmarketing?

De ondernemer die de mogelijkheid op zijn site heeft om een e-book aan te vragen, maakt gebruik van een emailmarketingprogramma.

Er zijn veel emailmarketing programma’s. Je hebt vast wel eens gehoord van Mailchimp, maar misschien ook van ActiveCampaign, GetResponse, Autorespond of Mailblue.

Ik neem je mee in de wereld met de voordelen van emailmarketing. In mijn geval met ActiveCampaign, en de Nederlandse reseller daarvan: Mailblue. Dit is dus hetzelfde programma.

Je maakt via ActiveCampaign een formulier aan die je op je website zet. Daarna gebeurt het volgende:

  • Een persoon laat zijn e-mailadres en naam achter;
  • Deze gegevens komen terecht in het programma;
  • Er wordt automatisch een e-book verzonden naar dit emailadres;
  • Als deze persoon dit e-book download, krijgt het programma een seintje;
  • Wordt het nog niet gedownload dan wordt er een herinneringsmail gestuurd dat het e-book nog op deze persoon staat te wachten;
  • Daarna kun je ervoor kiezen om een aantal zogenaamde waardemails te sturen waarin je vertelt over je expertise en wat deze persoon daaraan heeft. In deze waardemails staan klikbare links zodat je kunt volgen waar deze persoon in geïnteresseerd is. Dit proces kun je zien als een trechter. Er gaat een grote massa boven in en verder naar beneden komen alleen de mensen die echt geïnteresseerd in bepaalde onderdelen van je aanbod.
  • Deze interesse gebruik om je volgende mails te sturen.
  • Uiteindelijk kun je een mooi verkoopaanbod doen aan deze persoon omdat je door de eerdere kliks precies weet waarin hij geïnteresseerd is.

Dit bovenstaande proces kun je volledig geautomatiseerd laten lopen. Je hoeft het maar één keer goed in te richten in ActiveCampaign/Mailblue en je hebt er geen omkijken naar.

Emailmarketing is een belangrijk onderdeel van een bedrijf. Je kunt je doelgroepen segmenteren en hierdoor zeer gerichte mails sturen. Langzaam groeit een persoon naar een lead. Hoe meer je weet van een lead, hoe beter je hem in deze trechter van mails kunt sturen. Ontdek de voordelen van emailmarketing.

Met de juiste inzet van e-mailmarketing ben je verzekerd van een voortdurende stroom van leads.

Wil je maandelijks op de hoogte worden gehouden. Volg dan mijn LinkedIn Nieuwsbrief.