Wanneer kun je NEE zeggen

Ondernemer zijn betekent dat je veel verschillende petten draagt. Het ene moment ben je een verkoper. Het volgende een boekhouder. Dan ben je ineens supportmedewerker – problemen oplossen met je klanten.

Tegelijkertijd besteed je waarschijnlijk veel tijd aan administratieve zaken. Misschien wel te veel tijd. Hoe win je deze tijd terug?

Je moet “NEE” zeggen.

Omdat het zo druk is, is het belangrijk om te leren “nee” te zeggen. Welke taken zijn gigantisch? Welke zijn leuk of cool, maar uiteindelijk niet zo nuttig? Welke zijn gewoon niet productief?

Ironisch genoeg, als je “nee” leert zeggen, wordt het eigenlijk gemakkelijker om ‘ja’ te zeggen. De tijd die je spaart door “nee” te zeggen, laat je opnieuw focussen op het werk dat belangrijk is voor je bedrijf.

1.      Je kunt de taak automatiseren

Nee zeggen betekent niet altijd iets NIET doen – soms betekent het iets EFFICIËNTER doen. Met automatisering kun je veel taken stroomlijnen die je anders alleen zou moeten doen, denk hierbij aan handmatige administratie, verkoop en algemene bedrijfsprocessen. Het instellen van automatiseringen is eenvoudig en kan zinvol zijn voor meer taken dan je denkt.

2.      Geen zakelijke waarde

Aan het eind van de dag heb je inkomsten nodig. Om inkomsten te genereren, moet je je richten op de waarde die je aan je klanten geeft. Kiezen waar aan gewerkt moet worden (en waar niet aan gewerkt moet worden) is een prioriteitsuitdaging. Je moet beslissen op basis van zaken als:

  • Bereik: het aantal mensen dat het zal beïnvloeden
  • Impact: hoe waarschijnlijk is het dat je actie iets oplevert
  • Inspanning: hoeveel uren ben je ermee bezig.

 

3.      Vertrouw op jezelf

Een klant vraagt jou om een nieuw product te maken. Wat zeg jij?

Je bent duidelijk en direct over je plannen. Je blijft vasthouden aan je visie en zegt ‘nee’ vol vertrouwen en respect. Helaas is het gemakkelijk om te twijfelen en onzeker te zijn. Door onzeker te zijn, verlies je de controle en geloofwaardigheid. Zo kunnen mensen je besluiteloosheid zien als een gebrek aan vertrouwen of visie.

Je moet sterk en zelfverzekerd blijven als je “nee” zegt. Mensen kunnen zwakte voelen en kunnen het helaas misbruiken.

4.      Onderbouw jouw “nee” met hard bewijs

De makkelijkste manier om ‘nee’ te zeggen, is door je beslissing te onderbouwen met harde feiten.

Als je een coachingspraktijk hebt en je klant vraagt om een extra traject te ontwikkelen, is het in jouw belang om een stapje terug te doen en informatie te verzamelen. In plaats van direct naar binnen te duiken om hieraan te gaan werken.

Werk samen met de klant om hun doelen te definiëren (en bekijk de gegevens die hebben geleid tot de beslissing). Verdiep je in de gegevens en de beste werkwijzen om de implicaties te begrijpen.

Niemand vindt het leuk om ‘nee’ te horen. Maar als je met ondersteunende feiten komt, zullen mensen je beslissing veel beter begrijpen.

5.      Laat mensen de situatie vanuit jouw perspectief zien

Jouw klanten weten niet altijd alles waar je aan werkt. En je werkt veel, toch?

Soms vragen mensen om dingen zonder het effect te weten dat ze op je andere werk zullen hebben. Benoem de context als je ‘nee’ zegt. Laat mensen jouw perspectief zien. Laat ze alles zien waar je aan werkt, zodat ze de consequenties van ‘ja’ begrijpen.

Iedereen heeft het druk en iedereen voelt zich druk. Wanneer mensen weten hoe druk je bent, accepteren ze eerder ‘nee’.

Zeg ” nee“, zodat je ” ja” kunt zeggen

Waar je ” nee” tegen zegt, helpt bepalen waar je ” ja” tegen kunt zeggen.

Als ondernemer, in het bedrijfsleven en zelfs met je vrienden en familie – er zijn krachtige redenen om “nee” te zeggen.